ΤΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΣΤΟΝ ΑΛΕΞΗ ΧΑΡΙΤΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Την τύχη του οδικού έργου Πύργος – Καλό Νερό – Τσάκωνα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κων. Καραμανλής τη συνδύασε με το άξονα της Ολυμπίας Οδού (Πάτρας – Πύργου) από την οποία απεντάχθηκε το 2013, απαντώντας σήμερα στη βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Χαρίτση, εκφράζοντας όμως την απαισιοδοξία του ότι «δύσκολα θα μπορούσαμε να εντάξουμε ένα τέτοιο έργο με αυτά τα τεχνικά χαρακτηριστικά στο ΕΣΠΑ, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι μία τέτοια προοπτική αποκλείεται».
Ο υπουργός παρείχε τη διαβεβαίωση ότι «αφού κλείσουμε το πρώτο κεφάλαιο που λέγεται Πάτρα – Πύργος πολύ γρήγορα θα ανοίξουμε και το κεφάλαιο του δεύτερου έργου με προτιμητέα λύση αυτήν της ένταξης του έργου στη σύμβαση παραχώρησης, χωρίς όμως να αποκλείουμε και την κλασσική λύση του δημοσίου έργου».
Στη δευτερολογία του ο κ. Καραμανλής, τόνισε ότι «αφού κλείσουμε το κεφάλαιο Πάτρα – Πύργος, η προτεραιότητά μας θα είναι αυτό το έργο, διότι καταλαβαίνουμε και τις αναπτυξιακές προοπτικές που έχει για την περιοχή. Καταλαβαίνουμε όμως όπως σας είπα και πριν, κύριε Χαρίτση, ότι είναι και ένα ζήτημα οδικής ασφάλειας και τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας είναι στην προτεραιότητα αυτής της Κυβέρνησης».
Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κων. Καραμανλής, στην πρωτολογία του ξεκίνησε την απάντησή του κάνοντας αναδρομή σε ότι έχει γίνει σχετικά με το δρόμο Πύργος – Καλό Νερό – Τσάκωνα και κατέληξε στους σχεδιασμούς για το οδικό αυτό έργο, λέγοντας:
«Ο αυτοκινητόδρομος Πύργος – Καλό Νερό – Τσάκωνα είχε εξαιρεθεί από το αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Οι εγκρίσεις των μελετών, καθώς και οι περιβαλλοντικοί όροι είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης. Η μελέτη προέβλεπε τότε έναν αυτοκινητόδρομο με διατομή δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση και με κεντρικό διαχωριστικό στηθαίο, προέβλεπε διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού. Αυτό είχε εγκριθεί την περίοδο 2013-2014 και στη συνέχεια το τμήμα αυτό βγήκε από την παραχώρηση για να μην ανατρέξουμε τώρα στο πώς και το γιατί. Θυμάστε ότι είμαστε σε μία περίοδο με ένα πολύ βαρύ μνημόνιο και είχε γίνει επαναδιαπραγμάτευση εκείνη την εποχή. Μετά την απένταξη του τμήματος αυτού, τι επιλογές είχαμε κύριε Χαρίτση;
Η μία επιλογή ήταν να το κάνουμε ένα κλασικό δημόσιο έργο. Η άλλη επιλογή είναι να κάνουμε το εγκληματικό λάθος που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, να το κατατμήσουμε, όπως έγινε το Πάτρα – Πύργος, δεν θα κάνουμε το ίδιο λάθος, και η άλλη επιλογή είναι να προσπαθήσουμε να το βάλουμε πίσω, εκεί, που πραγματικά, κατά την άποψή μου, ανήκει το έργο, δηλαδή, στη σύμβαση παραχώρησης.
Σημειωτέον υπάρχουν συγκεκριμένοι δείκτες βιωσιμότητας του έργου και σύμφωνα με τα αυστηρά κριτήρια που θέτει πλέον ο ευρωπαϊκός κανονισμός 207/2015. Δεν μπορώ να σας πω πως είμαι πολύ αισιόδοξος για το ότι θα μπορούσαμε το έργο αυτό να το κάνουμε ένα κλασικό δημόσιο έργο, διότι όταν θα πηγαίναμε να κάνουμε τις λεγόμενες ΑΚΟ, δηλαδή τις μελέτες κόστους οφέλους, αν θα βλέπαμε τους κυκλοφοριακούς φόρτους, η εικόνα που υπάρχει είναι ότι δύσκολα θα μπορούσαμε να εντάξουμε ένα τέτοιο έργο με αυτά τα τεχνικά χαρακτηριστικά στο ΕΣΠΑ, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι μία τέτοια προοπτική αποκλείεται. Εμείς όμως τι έχουμε κάνει τώρα; Πρώτον λύνουμε τον “γόρδιο δεσμό” του Πάτρα – Πύργος, ένα έργο το οποίο έχει τραβήξει τα πάνδεινα και τι έχουμε κάνει; Τρία απλά βήματα: Πρώτον διασφαλίσαμε τη χρηματοδότησή του έτσι ώστε να μην έχουμε πρόβλημα χρηματοδότησης μετά το 2023, δεύτερον πήραμε την έγκριση από την αρμόδια γενική Διεύθυνση για να πάει πίσω το έργο στην παραχώρηση, κάτι το οποίο σας διαβεβαιώ ήταν πολύ δύσκολο, γιατί είχαμε πολύ επίπονες διαπραγματεύσεις και θέλω να πιστεύω -και πιστεύω με όλες τις πληροφορίες που έχουμε- ότι πολύ σύντομα θα έχουμε και το πράσινο φως από την DG COM για τα θέματα κρατικής ενίσχυσης. Kαι τότε εννοείται ότι θα πρέπει να βάλουμε μπρος να ωριμάσουν, γιατί αυτή τη στιγμή δεν είναι ώριμο το έργο, οι μελετητές είναι του 2013-14 και πρέπει να τις επικαιροποιήσουμε, και τον άλλον οδικό άξονα, αυτόν τον άξονα στον οποίο αναφέρεστε και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι αφού κλείσουμε το πρώτο κεφάλαιο που λέγεται Πάτρα – Πύργος πολύ γρήγορα θα ανοίξουμε και το κεφάλαιο του δεύτερου έργου με προτιμητέα λύση αυτήν της ένταξης του έργου στη σύμβαση παραχώρησης, χωρίς όμως να αποκλείουμε και την κλασσική λύση του δημοσίου έργου. Μην ξεχνάμε είναι ένα έργο προϋπολογισμού 160 εκατομμυρίων € συν 30 εκατομμύρια € οι απαλλοτριώσεις, ένα αρκετά ακριβό αλλά πολύ σημαντικό έργο για την περιοχή».
- Δείτε εδώ την επίκαιρη ερώτηση του Αλέξη Χαρίτση
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΧΑΡΙΤΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Σε σχετικό δελτίο τύπου από το πολιτικό γραφείο του βουλευτή Αλέξη Χαρίτση, αναφέρονται τα εξής:
«Συζητήθηκε σήμερα στην ολομέλεια της Bουλής η επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής Μεσσηνίας και Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Χαρίτσης προς τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλή σχετικά με τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του οδικού άξονα Καλό Νερό – Τσακώνα.
Ο Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αξιολογώντας στην ομιλία του την κρισιμότητα και την αναγκαιότητα του έργου, ανέφερε πως με την υλοποίηση του ο συγκεκριμένος οδικός άξονας θα αποτελέσει κρίσιμο συνδετικό κρίκο της Ολυμπίας Οδού με τον αυτοκινητόδρομο του Μωρέα. Ταυτόχρονα, θα συνιστά και μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου ως τμήμα της Αδριατικής Οδού, γεγονός που θα προσδώσει μεγάλα αναπτυξιακά οφέλη στις ταχύτατα αναπτυσσόμενες τουριστικές περιοχές των δήμων Τριφυλίας και Πύλου-Νέστορος αλλά και σε ολόκληρη την νοτιοδυτική Πελοπόννησο.
Παράλληλα ο κ. Χαρίτσης τόνισε την σοβαρότατη παράμετρο της οδικής ασφάλειας λόγω της μεγάλης επικινδυνότητας του υφιστάμενου πεπαλαιωμένου οδικού άξονα, ειδικά τους θερινούς μήνες που υπερδιπλασιάζεται ο κυκλοφοριακός του φόρτος, λόγω της μετακίνησης χιλιάδων παραθεριστών προς τις ταχέως αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές της δυτικής Μεσσηνίας.
Ο κ. Χαρίτσης επισήμανε ότι τα δύο τελευταία χρόνια δεν έχει υπάρξει καμία επίσημη ενημέρωση από την πλευρά της κυβέρνησης σχετικά με τον σχεδιασμό για την υλοποίηση του κρίσιμου αυτού έργου.
Στην απάντηση του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής συμφωνώντας για τα ζητήματα οδικής ασφάλειας και επικινδυνότητας που αντιμετωπίζει ο υφιστάμενος οδικός άξονας, στη συνέχεια επανέλαβε παλαιότερες αιτιάσεις του περί αποφάσεων ένταξης του μετά της εγκρίσεις της Ε.Ε. για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Δήλωσε επιπρόσθετα ότι δεν είναι καθόλου αισιόδοξος αν θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο προκρίνοντας, ενδεχομένως, ως πιθανή λύση την σύμβαση παραχώρησης με την Ολυμπία Οδό.
Παράλληλα ο κ. Καραμανλής έθεσε ζήτημα επικαιροποίησης των υφιστάμενων μελετών οδοποιίας, γεγονός που όπως επεσήμανε ο κ. Χαρίτσης στην δευτερομιλία του μπορεί να οδηγήσουν σε νέες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ζητώντας από τον Υπουργό οι διαδικασίες αυτές να επισπευστούν.
Συμπερασματικά, μετά τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη που κινείται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, άλλο ένα κρίσιμο έργο για τον νομό Μεσσηνίας βρίσκεται εδώ και περισσότερα από δύο χρόνια σε μια ιδιότυπη «λίστα αναμονής» της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Πρόκειται για εξέλιξη που υπονομεύει την αναπτυξιακή προσπάθεια της περιοχής».
- Δείτε στο video που ακολουθεί τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης του Αλ. Χαρίτση για τον δρόμο Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, στο κοινοβούλιο: