Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Θ. ΧΕΙΛΑ
www.cheilas.gr
Δημοτικού Συμβούλου Καλαμάτας
Διαβάζω καθημερινά στα τοπικά ΜΜΕ, “κόπηκαν τα χόρτα”, “βάφτηκαν οι γλάστρες”, “φυτεύτηκαν οι μαργαρίτες”, “σκουπίστηκε η πλατεία”, “μπήκαν τα φωτάκια”, “βγήκαν τα φωτάκια”, και αναρωτιέμαι αυτό οραματίζεται ο μέσος Καλαματιανός για την πόλη του; Είμαι σίγουρος ότι αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Σε λίγο το γραφείο τύπου του Δήμου Καλαμάτας θα μας ενημερώνει αν καθαρίστηκαν οι σκάλες και οι τουαλέτες του Δημαρχείου. Είναι παραπάνω από προφανές πλέον ότι είναι χαμηλά ο πήχης της πολιτικής βούλησης και των προσδοκιών της νυν δημοτικής αρχής Καλαμάτας του κ. Βασιλόπουλου και δύσκολα θα βγάλει την 4ετία.
Μοιραία ακολουθεί και η πολύ χαμηλή προσδοκία των πολιτών για τη δημιουργία πλούτου στη Μεσσηνιακή πρωτεύουσα. Αυτό το ντόμινο συμπαρασύρει δικαιολογημένα μέρος των ΜΜΕ τα οποία αναπαράγουν, λόγω της δημοσίευσης των σχετικών δελτίων τύπου, τα παραπάνω δημοσιεύματα τα οποία διαβάζουν και βλέπουν καθημερινά οι συμπολίτες μας. Για το λόγο αυτό, μιλώντας με πρώην και νυν αυτοδιοικητικούς της Μεσσηνίας, από δύο διαφορετικούς πολιτικούς χώρους θα σας μεταφέρω τις απόψεις τους σχετικά με το τι θα έπρεπε να γίνεται αυτή την περίοδο στην πόλη της Καλαμάτας, αντί να μιλάμε για το που θα μπουν οι γλάστρες και για το αν θα φυτέψουμε μέσα σε αυτές μαργαρίτες ή παπαρούνες.
Σας παρουσιάζω που θα έπρεπε να εστιάζεται το ενδιαφέρον της διοίκησης του Δήμου Καλαμάτας αυτή την περίοδο στην πόλη μας, σύμφωνα με έμπειρους και νεότερους αυτοδιοικητικούς.
1. Πολιτικό αεροδρόμιο Καλαμάτας & Τουριστική προβολή
Διάβασα αναλυτικά το τουριστικό πρόγραμμα της Πελοποννήσου και τη σχεδιαζόμενη επέκταση του πολιτικού αεροδρομίου μέσω διεθνών επενδυτικών σχημάτων. Η επέκταση του αεροδρομίου βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ταχύτητα υλοποίησης παραμένει το ζητούμενο, διότι υποσχέσεις σε αυτό το πλαίσιο καταγράφονται ήδη από το 2015. Η επέκταση πρέπει να υλοποιηθεί ακριβώς όπως έχει σχεδιαστεί, δε χρειάζεται καμία μετατροπή. Το τουριστικό πρόγραμμα θα μπορούσε να βελτιωθεί με καλύτερη εστίαση σε niche αγορές, αλλά αυτό δεν είναι το μείζον στην παρούσα φάση. Σημασία έχει να προχωρήσουν οι ιδιωτικές επενδύσεις αναβάθμισης του αεροδρομίου μέσω ΣΔΙΤ το ταχύτερο δυνατό. Οι βουλευτές του νομού μας θα έπρεπε για το επόμενο εξάμηνο να ασχολούνται αποκλειστικά με την επίλυση αυτού του ζητήματος, διότι είναι ο μόνος άμεσος τρόπος να αναστραφεί πολύ γρήγορα το κύμα οικονομικής δυσπραγίας που θα ακολουθήσει την πανδημία της Covid-19.
2. Νέο κτίριο Νομαρχίας με Υπόγειο 4όροφο πάρκινγκ 3.000 θέσεων
Το κτίριο της Νομαρχίας έπρεπε να έχει ήδη κατεδαφιστεί δεν χρειάζεται lifting, διότι: α) δεν ανήκει αρχιτεκτονικά σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, β) δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της στάθμευσης στο κέντρο της Καλαμάτας, και γ) δεν ευθυγραμμίζεται με το ΣΒΑΚ. Τι πρέπει να γίνει; Κατεδάφιση και στη θέση του ένα νέο υπερσύγχρονο αρχιτεκτονικό κόσμημα στο κέντρο της πόλης με οικονομική, χρηστική, πολιτιστική και εμπορική υπεραξία. Ένα τμήμα του να λειτουργήσει ως Mall και χώρος εστιατορίων (αυτό θα είναι το κίνητρο του ιδιώτη επενδυτή) και ένα τμήμα του για τη στέγαση των υπηρεσιών της Νομαρχίας. Η συστέγαση αυτή θα επιφέρει την οικονομική υπεραξία για λόγους που δεν είναι επι του παρόντος να αναλυθούν. Αυτοί οι λόγοι έχουν μελετηθεί, έχουν εφαρμοστεί διεθνώς και το αποτέλεσμα είναι ντετερμινιστικά βέβαιο. Στον υπόγειο χώρο αυτού του νέου κτιρίου να δημιουργηθεί πάρκινγκ 4 ορόφων με 3.000 θέσεις στάθμευσης. Έτσι λύνεται διαπαντός το πρόβλημα στάθμευσης της πόλης (αυτό είναι το κίνητρο του δήμου). Δεν θα συζητάμε κάθε λίγο ότι κόπηκαν 15 θέσεις εκεί, 13 θέσεις εκεί και 11 θέσεις πάρα πέρα. Με την ολοκλήρωση του έργου αυτού το πρόβλημα της στάθμευσης τελειώνει δια παντός. Το σιντριβάνι της κεντρικής πλατείας (ψαράκια) βρίσκεται ακριβώς στην ίδια απόσταση με αυτή από το πάρκινγκ του Νέδοντα. Ο ιδιώτης, αφενός, έχει κίνητρο να δουλέψει το πάρκινγκ με ίδιους ή παραπλήσιους όρους με αυτούς του πάρκινγκ του Νέδοντα για 50 χρόνια και ο δημότης της Καλαμάτας ή ο επισκέπτης δεν θα ξαναψάξει που να παρκάρει στο κέντρο. Ο ιδιώτης θα επενδύσει στους χώρους που θα του αναλογούν βάσει της σύμβασης για την ενοικίαση των καταστημάτων που θα προκύψουν (εστίαση, λιανικό εμπόριο, κλπ) και ο δήμος θα επωφεληθεί από το νέο σημείο αναφοράς (τοπόσημο). Αυτό το νέο αυτό κτίριο, θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της Καλαμάτας, και τον λόγο για να την επισκεφθούν και να κάνουν τα ψώνια τους από όλη την Νότια Πελοπόννησο, ενδυναμώνοντας την περιφερειακή οικονομία σε λιανικό εμπόριο και εστίαση. Έτσι αναπτύσσεις μια οικονομία, όχι βαρώντας νταούλια και φωνάζοντας με ντουντούκες. Ας μην φτιάξουμε το “Sky park” της Σιγκαπούρης, ας φτιάξουμε όμως την ταυτότητα της Καλαμάτας με ένα κτίριο κόσμημα. Οι δαπάνες προώθησης του τουρισμού της πόλης στα έντυπα και στα social media διεθνώς αυτό το κτίριο πρέπει να προβάλουν. Το νέο τοπόσημο στο κέντρο της πόλης μας.
3. Στρατόπεδο Καλαμάτας & Διεθνές Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο
Έχει χυθεί πολύ μελάνι για τη χρηστικότητα του στρατοπέδου εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων στην Καλαμάτα. Όλοι γνωρίζουμε ότι συγκεκριμένοι βουλευτές και ταγοί επί σειρά εξυπηρετούν πελατειακά συμφέροντα με μεταθέσεις οπλιτών για ψηφοθηρικούς λόγους. Αυτό γίνεται δεκαετίες τώρα. Ο χώρος του στρατοπέδου θα μπορούσε, λόγω της δομής των κτιρίων, της έκτασης που διαθέτει, καθώς και της θέσης του να γίνει το καλύτερο ολοκληρωμένο Campus φιλοξενίας φοιτητών για ένα ιδιωτικό ξενόγλωσσο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού με International προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα με τουλάχιστον 12 τμήματα και 2.000 φοιτητές κάθε χρόνο. Το δημόσιο θα είχε έσοδα από το υψηλό μίσθωμα του χώρου, οι επιπλέον φοιτητές θα αιμοδοτούσαν καθημερινά την τοπική οικονομία, τα συνέδρια του Πανεπιστημίου θα χρηματοδοτούσαν τον συνεδριακό τουρισμό και ενδεχομένως να βλέπαμε μεσοπρόθεσμα και μερικές αξιόλογες ομάδες ανθρώπων στην πολιτική σκηνή. Οι εξελίξεις στην ιδιωτική πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν αφήνουν περιθώρια για να χαθούν τέτοιες ευκαιρίες. Αναλογιστείτε πόσοι Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν αυτή τη στιγμή σε ξενόγλωσσα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, αντί να αφήνουν τα λεφτά των γονιών τους στην Καλαμάτα. Σας ενημερώνω, επειδή το γνωρίζω, ότι είναι 65.000 φοιτητές κάθε χρόνο, ενώ σχεδόν 1 δισ. ευρώ «βγαίνει» ετησίως από τη χώρα μας για σπουδές σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ. Η Καλαμάτα μπορεί να διεκδικήσει επάξια το 6% αυτής της πίτας, το οποίο μεταφράζεται σε 60.000.000 ευρώ κάθε χρόνο. Το δίλημμα που τίθεται είναι απλό. “Ρουσφέτι ή γεμάτη τσέπη;”. Αυτό είναι το σωστό σλόγκαν προεκλογικής εκστρατείας. Ποια εξειδίκευση επιδιώκει να πετύχει στους πολιτικούς εκπροσώπους της Μεσσηνίας η Καλαματιανή και ο Καλαματιανός με την ψήφο τους; Αυτό είναι το δίλημμα των επόμενων εκλογών. Απλά πράγματα.
4. Βέργα – Μαντίνεια & Ολιστικές επενδύσεις για τα καταλύματα Airbnb
Είναι γνωστό ότι στην Καλαμάτα υπολείπονταν 2.200 κλίνες για την τουριστική μας σεζόν στην προ Covid-19 εποχή. Αυτό είναι ευχάριστο αν το προσεγγίσουμε ολιστικά. Αφενός, δεδομένης της τρέχουσας αδυναμίας του δήμου να πολεοδομήσει με ελκυστικούς όρους για την ίδρυση νέων τουριστικών μονάδων, και αφετέρου, η οικονομική δυσπραγία των τελευταίων ετών μας οδηγεί νομοτελειακά στις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb. Μπορούμε να στηρίξουμε ως δήμος τους συμπολίτες μας που εκμεταλλεύονται τα ακίνητά τους με αυτόν τον τρόπο; Φυσικά και μπορούμε. Αρχικά, θα έπρεπε να υπάρχει σημαντική πρόβλεψη στην δαπάνη της ετήσιας τουριστικής προβολής, ανάλογη με αυτή της διαφοροποίησης των κλίνες. Από τις 150.000 ευρώ που δαπανά ετησίως ο δήμος Καλαμάτας για αυτόν τον σκοπό τουλάχιστον το 50% θα έπρεπε να επενδύεται σε αυτού του τύπου τις μισθώσεις. Αν θέλει η δημοτική αρχή να υπάρχει ανταποδοτικότητα στα υψηλά τέλη ύδρευσης & αποχέτευσης τα οποία πληρώνουν οι συνδημότες μας, και όχι να τους κοροϊδεύουν σπάζοντας αυτό το ποσό σε 15-20 υποέργα των 10.000 ευρώ και κάτω για να μπορούν οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι να κάνουν απευθείας αναθέσεις βάσει το νόμου. Αυτά τα πράγματα είναι απαράδεκτα, και δεν βοηθάνε τους πολίτες. Η υλοποίηση του ΓΠΣ της Βέργας και η δέσμευση του ποσού των 500.000 ευρώ για την πράξη εφαρμογής της μελέτης είναι πλέον μια αναγκαιότητα για την ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος. Να θυμίσω ότι αυτό ανήκε στις προεκλογικές εξαγγελίες του δημάρχου και των εκπροσώπων του στη Βέργα. Αυτή η δέσμευση είναι εν ενεργεία και ανεκπλήρωτη. Η υλοποίηση της πράξης εφαρμογής και η ανάπλαση της περιοχής είναι το καθοριστικό βήμα για ολιστικές επενδύσεις αυτού του τύπου. Με πάρκινγκ έξω από κάθε σπίτι, διανοίξεις και διαπλατύνσεις οδών, πλατείες, χώρους άθλησης και ότι προβλέπεται στο σχέδιο αυτό. Σε συνδυασμό με την υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος από τον κόμβο του ξενοδοχείου Φωτεινή μέχρι την Μικρή Μαντίνεια μπορεί εκεί να δημιουργηθεί ο ομορφότερος ποδηλατοδρόμος της Μεσσηνίας. Επειδή τυχαίνει να γνωρίζω τους ανθρώπους που είχαν ενεργή εμπλοκή σε αυτό το σχεδιασμό, το σχέδιο αυτό απλά χρειάζεται κάποιον να το προχωρήσει. Είναι καθαρά πολιτική βούληση. Δεν κολλάει σε κανένα Υπουργείο, απλά δεν μπορείς αν βάλεις έναν κηπουρό να κάνει τη δουλειά ενός πεπειραμένου μηχανικού αστικής πολεοδόμησης. Αυτό είναι όλο. Δεν είναι ότι δεν θέλει ο άνθρωπος, είναι ότι δεν ξέρει και ότι δεν μπορεί. Απλά είναι τα πράγματα. Αυτός είναι και ο λόγος που στηρίζω ενεργά τις υποψηφιότητες του κ. Τζαμουράνη και του κ. Κοσμόπουλου και επιδιώκω την συμπόρευσή τους. Για πρακτικούς λόγους. Για λόγους ουσίας.
5. Δυτική Παραλία με επενδύσεις 5 αστέρων
Ιδιώτες επενδυτές έχουν χρόνια τώρα εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για ξενοδοχειακές επενδύσεις στην περιοχή του Κορδία, πολύ πριν η συγκεκριμένη περιοχή περάσει στα χέρια του Δήμου Καλαμάτας (αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που δεν προχώρησαν τότε). Είναι γνωστό ότι υπήρχε στο παρελθόν ενδιαφέρον από πολύ γνωστό ελληνικό εφοπλιστικό όμιλο για επενδύσεις εκεί. Η διερεύνηση αυτού του ενδιαφέροντος, σήμερα, θα έπρεπε να είναι πρώτη προτεραιότητα για την παρούσα δημοτική αρχή. Καλές και οι κρεμαστές γλάστρες στην πλατεία, αλλά δυστυχώς δε φυτεύονται μέσα λεφτόδεντρα. Η ανεργία καλπάζει στην Μεσσηνία και στην μετά-κορονοϊού εποχή οι εργαζόμενοι στον κλάδο της εστίασης και της φιλοξενίας θα αντιμετωπίσουν πολύ μεγάλο πρόβλημα. Θυμίζω ότι το 2020 η Περιφέρεια Πελοποννήσου παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση ανεργίας (+6,01%) μεταξύ των Περιφερειών της Ελλάδας και μάλιστα από τον Απρίλιο του 2019 μέχρι τον Απρίλιο του 2020 η αύξηση της ανεργίας έφθασε το +21,95%. Πιο συγκεκριμένα, η κατασκευή όχι ενός, ούτε δύο, αλλά τριών 5άστερων ξενοδοχειακών μονάδων βρίσκεται στο επενδυτικό ενδιαφέρον ελληνικού εφοπλιστικού ομίλου με δραστηριότητες στον κλάδο της ενέργειας. Μήπως αντί για τις πόρτες των Υπουργείων και της Περιφέρειας ο δήμαρχος Καλαμάτας να χτυπούσε και καμιά πόρτα που να έχει μέσα λεφτά για επενδύσεις; Εκτός εάν τους επενδυτές δεν τους θέλουμε σε αυτή την πόλη. Τους θέλουμε; Αν τους θέλουμε, πρέπει να τους καλέσουμε μέσω ανακοίνωσης εκμετάλλευσης της περιοχής με επενδυτικό πρόσημο και επαρκείς όρους δόμησης, δεν θα έρθουν από μόνοι τους. Η δημοτική αρχή του κ. Βασιλόπουλου μπορεί να διασφαλίσει αυτές τις προδιαγραφές; Αν μπορούσε (που δεν μπορεί), ας πήγαινε μετά να βάλει γλάστρες με μαργαρίτες σε ότι χρώμα και ποικιλία θέλει. Θέλει και φωτάκια; Και φωτάκια. Θα ψηφίσουμε όλοι ΥΠΕΡ.
Η επόμενη μέρα στην πολιτική σκηνή της πόλης μας
Όταν ολοκληρωθεί η συσπείρωση του χώρου των ικανών αυτοδιοικητικών στην πόλη μας (εντός του 2021), πρέπει οι δημότες της Καλαμάτας μέχρι το 2023 να δουν τις παραπάνω προτάσεις κοστολογημένες, αποτυπωμένες σε μακέτες αρχιτεκτονικών γραφείων, και με πολύ συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης και χρηματοδότησης μέσω ΣΔΙΤ με συμμετοχή ελληνικών και διεθνών επιχειρηματικών ομίλων. Το να συνεχίσουμε να αντιγράφουμε στην Καλαμάτα, τις επιλογές του Δήμου Αθηναίων μεταφράζεται ως έλλειψη πολιτικής αντίληψης. Έφτιαξε πάρκα τσέπης ο δήμος Αθηναίων, να φτιάξουμε κι εμείς εδώ. Ένας χριστιανός δεν βρέθηκε να ρωτήσει: “βρε παιδιά γιατί τα φτιάχνει ο Μπακογιάννης τα πάρκα τσέπης στο Δήμο Αθηναίων;”.
Τα πάρκα τσέπης στην Άνω Κυψέλη και στον Κολωνό, είναι απόρροια του προγράμματος “Υιοθέτησε την πόλη σου” του Δήμου Αθηναίων, το οποίο προϋποθέτει την πρόσκληση των ιδιωτών στον δημόσιο χώρο. Τα πάρκα τσέπης γίνονται σε οικόπεδα του δήμου με δωρεές ιδιωτών. Αυτό δεν έγινε ποτέ στην Καλαμάτα. Στην περίπτωση του Κολωνού, χορηγός είναι ο όμιλος «Ηρακλής» και στην περίπτωση του πάρκου τσέπης στην Άνω Κυψέλη είναι η «Deloitte» στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τον πυκνοκατοικημένο αστικό ιστό και για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, που έρχεται να υποβοηθήσει το κράτος και τις τοπικές αρχές προς όφελος του πολίτη χωρίς τη χρονοτριβή της γραφειοκρατίας του Δημοσίου. Αυτό ήταν το ζητούμενο, δεν ήταν για να φωτογραφίζονται οι αντιδήμαρχοι δίπλα στους γκασμάδες.
Σε κάθε περίπτωση για να γίνουν πράξη τα παραπάνω απαιτούνται 10 περίπου χρόνια (δύο θητείες). Σε 10 χρόνια η Καλαμάτα μπορεί να γίνει το κέντρο των εξελίξεων στη Νότια Πελοπόννησο και το τουριστικό κόσμημα της Μεσογείου. Τα παραπάνω έργα είναι σε θέση να εισφέρουν στην τοπική οικονομία πάνω από 200.000.000 ευρώ ετησίως με όρους ελεύθερης αγοράς. Σε αυτά τα ποσά δεν χρειάζονται συμβασιούχοι υπάλληλοι για να συντηρούνται οι πελατειακές σχέσεις και ο εργασιακός μεσαίωνας στο δήμο Καλαμάτας. Όλοι μόνιμοι με 3μηνη κυλιόμενη στοχοθεσία, συνεχή εκπαίδευση και αξιολόγηση από ανεξάρτητο HR με bonus αποδοτικότητας. Θες να είσαι παραγωγικός/η; Γεμίζει η τσέπη σου. Θες να κοιτάς το ταβάνι 8 ώρες κάθε μέρα; Βασικός μισθός. Πρώτα φτιάχνεις την κουλτούρα σε έναν οργανισμό και μετά βαδίζεις προς την πρόοδο.
“Τα παραπάνω έργα σηματοδοτούν 1 δις ευρώ για την πόλη της Καλαμάτας για κάθε αυτοδιοικητική θητεία 5-ετίας”.
Σήμερα η κρατικοδίαιτη αντίληψη της αυτοδιοίκησης στην πόλη μας χαίρεται για την απορρόφηση κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό ή το ΕΣΠΑ μόλις για τα 3/10 των μικροέργων που χρίζουν άμεσης υλοποίησης στο Δήμο Καλαμάτας. Από τα 60.000.000 ευρώ που αναμέναμε για έργα στο Δήμο Καλαμάτας, τελικά αυτά έγιναν 22.000.000 ευρώ από το πλαφόν του αρμόδιου Υπουργείου και σε συνδυασμό με αφαίρεση των 6.800.000 ευρώ για έργα που έχουν ήδη εγκριθεί στο πρόγραμμα Φιλόδημος I, τι μένει; Ακριβώς 15.200.000 ευρώ μένουν για να πάρουμε εδώ στην Καλαμάτα. Μετρημένα κουκιά. Αυτό ακριβώς είναι το ποσό για νέα έργα. Αυτά δεν φτάνουν ούτε για πιπέρι. Χωρίς την ενεργή συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας οι πολίτες πρέπει να αναμένουν ελάχιστη πρόοδο στο δήμο Καλαμάτας και να κρατάνε μικρό καλάθι. Η φτωχοποίηση που ζούμε σήμερα πηγάζει από δύο κοινωνικές πραγματικότητες,την πολιτική επιλογή και το χτύπημα στην πλάτη. Όσο οι πολίτες αυτής της πόλης συνεχίζουν να επενδύουν σε κόμματα δεξιά & αριστερά, και όχι σε πρόσωπα, αυτό δεν θα αλλάξει και τα παραπάνω δεν θα υλοποιηθούν. Την επόμενη φορά προτρέπω τους συμπολίτες μας να ψηφίσουν επενδύοντας σε ανθρώπους με ικανότητες.