Η περιφερειακή οδός της Καλαμάτας, η οποία είναι ενταγμένη στον εθνικό αυτοκινητόδρομο Τρίπολης – Καλαμάτας και η οδός Λεύκτρου – Σπάρτης εμπεριέχονταν στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Μάκη Βορίδη προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, σχετικά με την ολοκλήρωση του έργου στον αυτοκινητόδρομο «ΜΟΡΕΑΣ», τη Δευτέρα 22 Ιουνίου 2015, στη Βουλή, στην οποία απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.
Στην απάντησή του ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών είπε ότι «επιδιώκουμε και διαπραγματευόμαστε την αλλαγή των όρων και των πέντε συμβάσεων παραχώρησης», σημειώνοντας πως η κυβέρνηση έχει θέσει 6 στόχους. Σε περίπτωση που όλες οι παραχωρήσεις συμφωνήσουν, θα έρθει νέα συμφωνία για ψήφιση και επομένως και η σύμβαση του Μορέα». Σε αντίθετη περίπτωση, τόνισε, δεν θα υπάρξει τροποποίηση στη σύμβαση του Μορέα και ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο με βάση την υφιστάμενη σύμβαση.
Η επερώτηση του Μάκη Βορίδη
Μεταξύ άλλων ο κ. Βορίδης αναπτύσσοντας την επερώτησή του είπε: «ΜΟΡΕΑΣ: Το έργο αυτό είναι ολοκληρωμένο, σε ποσοστό 92,5%. Τι μας μένει ακόμα να κάνουμε; Μας μένει η περιφερειακή της Καλαμάτας και μας μένει και ο δρόμος που συνδέει με τα Λεύκτρα, επομένως ουσιαστικά με τη Σπάρτη.
Είναι κεντρικά και τα δύο τα ζητήματα: Η περιφερειακή της Καλαμάτας, όπως αντιλαμβάνεστε, εντάσσεται στο σύνολο του σχεδιασμού των αξόνων, στην προοπτική. Δεν το έχετε αρνηθεί, αλλά ακούω γι’ αυτό αν υπάρχει κάποιος καινούριος σχεδιασμός. Δεν το έχετε αρνηθεί όμως. Είναι αυτό που θα συνδέσει με την Τσακώνα. Άρα, γίνεται ουσιαστικά με αυτοκινητόδρομο πια -και ολοκληρώνεται- ο γύρος της Πελοποννήσου, όταν ολοκληρωθούν τα έργα. Η περιφερειακή λοιπόν της Καλαμάτας είναι σημαντική για την ίδια την Καλαμάτα.
Στα Λεύκτρα, είναι σημαντικό το ζήτημα, γιατί συνδέει πλέον με αυτοκινητόδρομο τη Σπάρτη. Είναι ένα έργο τεράστιο για τον Νομό Λακωνίας, που από όλους τους νομούς της Πελοποννήσου έχει απομείνει ο μόνος με το παλιό οδικό δίκτυο. Πρόκειται για ένα τεράστιο ζήτημα για την τουριστική ανάπτυξη του Νομού, τεράστιο ζήτημα για τη διακίνηση των προϊόντων, τεράστιο ζήτημα για την μετακίνηση των πολιτών.
Βρισκόμαστε στο σχέδιο της συμφωνίας της τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης και δεν προχωράει. Θα προχωρήσει; Μπαίνετε σε μία λογική συνολικής επαναδιαπραγματεύσεως των συμβάσεων. Και αυτό, πρώτον, κοστίζει πάρα πολύ χρόνο όπου το έργο παραμένει στάσιμο. Άρα στην πραγματικότητα «παγώνετε» τα έργα σε μία χρονική στιγμή που η οικονομία δεν έχει κανένα περιθώριο. Δεύτερον, αναφέρεστε σε ένα έργο το οποίο είναι ολοκληρωμένο κατά 92,5%. Τι να επαναδιαπραγματευτεί κανείς για το σύνολο του έργου όταν έχει μείνει 7,5% του έργου για να ολοκληρωθεί;
Δεσμεύετε τις περιοχές, χωρίς το έργο να ολοκληρώνεται με όλες τις ευεργετικές συνέπειες. Είναι πολύ μεγάλης σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες. Περιμένουν να ανοιχτούν αυτά τα έργα, γιατί αυτόματα ουσιαστικά ανθίζει η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής με το να διευκολύνεται η μετακίνηση. Και λέτε ότι θα τα «παγώσετε» αυτά σε μια διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης.
Ουσιαστικά αφήνετε το έργο έκθετο αυτή τη στιγμή. Διαπραγματευμένη σύμβαση, με εγκρίσεις, τελειωμένη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λέτε ότι δεν θα την προχωρήσετε. Και μιλώ ειδικά για τον «ΜΟΡΕΑ», παρότι κατά τη γνώμη μου υπάρχει μια ευρύτερη αναλογία, δεν το διαφοροποιώ. Πάντως, ο «ΜΟΡΕΑΣ» έχει το εξής πρόσθετο χαρακτηριστικό: είναι σχεδόν τελειωμένο.
Εμένα, η άποψή μου, κύριε Υπουργέ -και το λέω ξεκάθαρα- είναι ότι πρέπει να τελειώσει το έργο. Είναι σημαντικό για την περιοχή. Το περιμένουν οι κάτοικοι. Είναι σχεδόν ολοκληρωμένο. Την είχαν ακολουθήσει οι προκάτοχοί σας -δεν θέλω να τους ονοματίσω- οι οποίοι ουσιαστικά «πάγωσαν» τους αυτοκινητοδρόμους αφήνοντάς τους ημιτελείς.
Και καταλήγοντας θα σας πω ότι όλα αυτά έγιναν επί ζημία του Δημοσίου, διότι τις ξέρετε τις ρήτρες που υπάρχουν».
Ο αναπληρωτής υπουργός Χρ. Σπίρτζης
Στην απάντησή του ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι το υπουργείο έχει θέσει έξι στόχους στη διαπαραγμάτευση για τροποποίηση των συμβάσεων:
- Τη μείωση των διοδίων και τον προσδιορισμό τους με δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας.
- Την ελεύθερη διέλευση των πολιτών στο όριο του Δήμου όταν δεν υπάρχουν ασφαλής εναλλακτική διέλευση
- Την παροχή 50 ελεύθερων διελεύσεων σε ακτίνα 25 χλμ. από τη μόνιμη κατοικία, όπου δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική όδευση.
- Την ελεύθερη διέλευση των ΑμεΑ και ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού.
- Την εγκατάσταση ενιαίου, ηλεκτρονικού, αναλογικού, χιλιομετρικού συστήματος χρέωσης των διοδίων.
- Τη διακοπή των διώξεων των πολιτών που αντέδρασαν που αντέδρασαν στην εφαρμογή αυτών των αντικοινωνικών συμβάσεων.
«Σε περίπτωση που όλες οι παραχωρήσεις συμφωνήσουν στα παραπάνω, θα έρθει νέα συμφωνία για ψήφιση και επομένως και η σύμβαση του Μορέα» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Σε αντίθετη περίπτωση, τόνισε, δεν θα υπάρξει τροποποίηση στη σύμβαση του Μορέα και ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο με βάση την υφιστάμενη σύμβαση.
Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι «είναι πρόκληση για τον ελληνικό λαό να συζητάμε για το πώς διασφαλίζονται χωρίς ρίσκο ιδιωτικές τράπεζες και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση του κράτους και των πολιτών». Σημείωσε ακόμα ότι η νέα σύμβαση του Μορέα είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο «και περιμένουμε να δούμε εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο θα την εγκρίνει».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου (844 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός και τα 68 εκατ. ευρώ της αποζημίωσης καθυστέρησης έναρξης της παραχώρησης), έχουν δοθεί από το Δημόσιο 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (χορήγησε δάνειο 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ από εμπορικές τράπεζες.
Ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προβλέπει μειωμένο φόρτο κατά 23% για τριάντα χρόνια και ζητεί υψηλό επιτόκιο βάσης euribor πάνω από 4,5%, όταν σήμερα αυτό βρίσκεται σε μηδενικό επίπεδο, είπε. «Γιατί οι όροι της Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα πρέπει να συμπαρασύρουν και τις ιδιωτικές τράπεζες και τη χρηματοδότησή τους;» διερωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης.