Το έθιμο και το θύμα του σαϊτοπολέμου στην Καλαμάτα

0

Ένα έθιμο, κάθε άλλο παρά αθώο, αφού έχει να κάνει με εκρηκτικά, έντυσε στα μαύρα την οικογένεια ενός ανθρώπου της ενημέρωσης, ανήμερα το Πάσχα, καθώς, για να καλύψει Live για το ενημερωτικό site του την εκδήλωση του σαϊτοπολέμου, βρέθηκε με την κάμερά του χθες (29/4/19), στο βόρειο πάρκινγκ του Νέδοντα, στο ύψος της πλατείας Όθωνος.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο δήμαρχος της Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας στο “CNN Greece”, αμέσως μετά το τραγικό συμβάν του θανάτου του Κώστα Θεοδωρακάκη από σαΐτα που τον κτύπησε στο κεφάλι, «ο σαϊτοπόλεμος είναι καταγεγραμμένος στο DNA των Μεσσήνιων οπότε δύσκολα μπορεί να απαγορευτεί γιατί θα υπάρξουν αντιδράσεις. Ωστόσο ο δήμος προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να λάβει μέτρα για να αποφευχθούν τέτοιου είδους περιστατικά».

Θα θυμίσουμε στον δήμαρχο, ότι κατ’ επανάληψη έλεγε καμαρώνοντας πως ανέδειξε το έθιμο του σαϊτοπολέμου, ο οποίος όταν παρέλαβε το Δήμο γινόταν σε μια άκρη της πόλης, στη Δυτική Παραλία και τον έφερε… μέσα στον κόσμο, με τους όποιους κινδύνους αυτό εγκυμονούσε.

Το πόσο ασφαλές μπορεί να είναι ένα έθιμο όπως ο σαϊτοπόλεμος, όταν γίνεται πολύ κοντά στους θεατές το αντιλήφθηκαν και οι πλέον δύσπιστοι. Τι θα είχε συμβεί αν και οι άλλες σαΐτες που χθες (28/4/19) αντί να εκσφενδονιστούν στον αέρα είχαν βρει κάποιον ή κάποιους από τους θεατές;

Οι σαΐτες, όσο φαντασμαγορικές ή ελκυστικές κι αν είναι, έχουν αποδείξει, όπως και τα κάθε είδους αντικείμενα που έχουν να κάνουν με εκρηκτικές ύλες, ότι κρύβουν σοβαρούς κινδύνους. Ας μην ξεχνάμε, ότι προ ετών υπήρξε ακρωτηριασμός στο σαϊτοπόλεμο της Μεσσήνης.

Η εισαγγελική έρευνα που διεξάγεται για το τραγικό συμβάν, δεν γνωρίζουμε αν θα δικαιώσει τον δήμαρχο ως προς το ότι «ο δήμος προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να λάβει μέτρα για να αποφευχθούν τέτοιου είδους περιστατικά», ή θα του αποδώσει ευθύνες.

Πώς τεκμηριώνει, μετά από αυτό που έγινε χθες, ο δήμαρχος Καλαμάτας αυτόν τον ισχυρισμό του; Θα μπορούσε να το λέει αυτό, αν, για παράδειγμα, ο σαϊτοπόλεμος γινόταν στο μέσον ενός γηπέδου, όπως πριν κάποια χρόνια, για να μη βρίσκεται κοντά οι θεατές. Άραγε, ο άτυχος Κώστας Θεοδωρακάκης, ο οποίος βρήκε τραγικό θάνατο, δεν ήταν εντός του χώρου που είχε οριοθετηθεί από τον διοργανωτή του εθίμου, Δήμο Καλαμάτας; Αν ναι δεν υπήρχε πρόβλεψη ασφαλείας από τον διοργανωτή Δήμο, αν όχι υπήρξε κάποιος να τον απομακρύνει από το συγκεκριμένο σημείο, στο οποίο βρίσκονταν κι άλλα άτομα; Αποδείχθηκαν δηλαδή ασφαλή τα μέτρα που είχαν παρθεί για την αναβίωση ενός εθίμου, το οποίο παρανόμως επιτρέπουν να γίνεται; Το ότι δεν υπήρχε γιατρός και ασθενοφόρο, περιλαμβάνονται και οι δύο αυτές τραγικές ελλείψεις στα… ασφαλή μέτρα που είχαν ληφθεί από τους διοργανωτές;

Ενδεικτικό της ελαφρότητας που αντιμετωπίζεται η ασφάλεια του σαϊτοπόλεμου είναι τα πρακτικά της 54ης/29.11.2016, συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Καλαμάτας, κατά την οποία επρόκειτο να ληφθεί απόφαση περί παροχής ή μη νομικής υποστήριξης από τους δικηγόρους της νομικής υπηρεσίας του Δήμου Καλαμάτας σε αιρετό, ο οποίος ήταν κατηγορούμενος σε ποινική υπόθεση που θα εκδικαζόταν «ενώπιον του Μονομελούς Πλημ/κείου Καλαμάτας για κατοχή μπαρουτιού κυνηγίου, χωρίς άδεια του αστυνομικού τμήματος της κατοικίας τους (σχετιζομένου με το έθιμο του σαϊτοπόλεμου κατ’ έτος 2011) [ΑΒΜ Α 2011/3345 κλητήριο θέσπισμα]».

Κατά τη συζήτηση, ο Γιάννης Θεοφιλόπουλος από την μείζονα αντιπολίτευσης επί τη ευκαιρία έθεσε το θέμα της επικινδυνότητας λέγοντας: «Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα και γίνεται πολύ πρόχειρα νομίζω. Παρ’ όλο που μπορεί να είναι ένα έθιμο, πρέπει να έχει κάποιους κανόνες ασφαλείας κι αυτοί που εν πάση περιπτώσει χειρίζονται αυτά τα εκρηκτικά, πρέπει να ξέρουν πώς να τα χειρίζονται, γιατί συνέχεια συμβαίνουν ατυχήματα και πρόσφατα μάλιστα… Βέβαια λόγω του ότι είναι αιρετού… Ναι, να του παρέχουμε αλλά όμως πρέπει να ειδωθεί με σοβαρότητα».

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ανεξάρτητη Συμμαχία Πολιτών», Μιχ. Αντωνόπουλος είχε -μεταξύ άλλων- σημειώσει: «Τώρα, όσον αφορά όμως το θέμα για το έθιμο αυτό, επειδή ο Δήμος όπως διαφάνηκε και το γνωρίζαμε κι εμείς, δεν μπορεί να μπει σε νόμιμες διαδικασίες διεκπεραίωσης αυτού του εθίμου, θα πρέπει ότι γίνεται να μην γίνεται με απευθείας συνδρομή του Δήμου και εμπλοκή του Δήμου».

Από την πλευρά της πλειοψηφίας του Δήμου, αναπτύχθηκε τότε η ακόλουθη αντίληψη: «Βέβαια η σαΐτα δεν είναι εκρηκτικό όπως ήταν τα προηγούμενα ατυχήματα που είχαν συμβεί σε γειτονικές μας περιοχές, η σαΐτα κάνει έναν μικρό θόρυβο αν εκραγεί και εκείνο που θα σε χτυπήσει, μπορεί να σε χτυπήσει λίγο το χαρτί και να σου προκαλέσει κάποιες αμυχές. Σήμερα έτσι όπως είναι η μπαρούτι κι όπως την επεξεργάζονται, εκεί έχει φτάσει. Αν οι καιρικές συνθήκες, η αυξημένη υγρασία, οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέψουν στην καλή επεξεργασία και την κατασκευή της ιδανικής σαΐτας, μπορείς να έχεις ένα σκάσιμο». (Διαβάστε τα πρακτικά στην ΑΔΑ: ΨΞΕ2ΩΕΕ-ΠΜ1).

Ποίου η άποψη τελικά δικαιώθηκε, το διαπιστώσαμε χθες. Για να μην έχουμε λοιπόν οψέποτε αντίστοιχα, ή και ακόμα χειρότερα περιστατικά, σήμερα και όχι αύριο θα πρέπει να παρθούν μέτρα. Εν ανάγκη, αν δεν μπορεί να γίνει κάτι, ας καταργηθεί ο σαϊτοπόλεμος, καθώς η αναβίωση οποιουδήποτε εθίμου δεν μπορεί να είναι υπεράνω της ανθρώπινης ζωής.

Κατά τ’ άλλα, εκείνα που λέει ο κ. Νίκας ότι «ο σαϊτοπόλεμος είναι καταγεγραμμένος στο DNA των Μεσσήνιων οπότε δύσκολα μπορεί να απαγορευτεί γιατί θα υπάρξουν αντιδράσεις», δεν στέκουν σε καμία λογική, γιατί η απώλεια της ανθρώπινης ζωής δεν προσμετράται και δεν συγκρίνεται με τίποτα. Και πέραν τούτων, μέσα στην τόση θλίψη για όλη την πόλη, είναι τουλάχιστον αδόκιμες τέτοιου είδους δηλώσεις από τον πρώτο πολίτη της Καλαμάτας που θρηνεί έναν αξιαγάπητο συμπολίτη μας.

Γ. Ξ.

μοιραστειτε το:

Comments are closed.