Η ταυτότητα του τουριστικού προϊόντος στην Καλαμάτα

0

1. Κίνηση Καταλυμάτων Ξενοδοχειακού Τύπου και Κάμπινγκ

Σύμφωνα με στοιχεία της Έρευνας Κίνησης Καταλυμάτων Ξενοδοχειακού Τύπου και Κάμπινγκ, που διενεργείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), προκύπτει ότι για την ελληνική επικράτεια προκύπτουν τα ακόλουθα στοιχεία:

  • αφίξεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018: 19.139.345
  • αφίξεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017: 18.350.997
  • διανυκτερεύσεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018: 80.840.438
  • διανυκτερεύσεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017: 79.390.273

Το μεγαλύτερο μερίδιο των αφίξεων και διανυκτερεύσεων στα καταλύματα ξενοδοχειακού τύπου και κάμπινγκ, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018, αναλογεί σε αλλοδαπούς ( 75,1% των αφίξεων & 85,6% των διανυκτερεύσεων). Για την ίδια χρονική περίοδο, η μέση διαμονή των αλλοδαπών ήταν 4,8 διανυκτερεύσεις, ενώ των ημεδαπών 2,4 διανυκτερεύσεις. Η πληρότητα κλινών στα καταλύματα ξενοδοχειακού τύπου (πλην κάμπινγκ), η οποία υπολογίζεται από το σύνολο των διανυκτερεύσεων σε σχέση με τις κλίνες που λειτούργησαν, ανήλθε σε 57%, κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018, έναντι 56,3% του αντίστοιχου διαστήματος του 2017.

2. Καταγεγραμμένη Kίνηση Καταλυμάτων τύπου Airbnb

Σύμφωνα, επίσης, με τα αποτελέσματα της Έρευνας Συλλογικών Καταλυμάτων Σύντομης Διαμονής (Ενοικιαζόμενα Δωμάτια), που διενεργείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), παρατηρείται ότι προκύπτουν τα ακόλουθα στοιχεία:

  • αφίξεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018: 6.410.359
  • αφίξεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017: 5.907.383
  • διανυκτερεύσεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018: 31.517.741
  • διανυκτερεύσεις Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2017: 29.724.695

Το μεγαλύτερο μερίδιο των αφίξεων και διανυκτερεύσεων των αλλοδαπών στα καταλύματα σύντομης διαμονής κατά το 2018 αναλογεί σε τουρίστες με χώρα μόνιμης διαμονής την Ευρώπη (88,3% των αφίξεων και 94,1% των διανυκτερεύσεων).

Τη μεγαλύτερη συμμετοχή́ με βάση τις αφίξεις για το έτος 2018 κατέχουν οι επισκέπτες από τις ακόλουθες χώρες:

  1. το Ηνωμένο Βασίλειο (15,3% των αφίξεων και 18,4% των διανυκτερεύσεων),
  2. η Γερμανία (9,6% των αφίξεων και 8,7% των διανυκτερεύσεων),
  3. η Σερβία (9,0% των αφίξεων και 11,5% των διανυκτερεύσεων),
  4. η Ιταλία (7,3% των αφίξεων και 6,8% των διανυκτερεύσεων),
  5. η Γαλλία (6,5% των αφίξεων και 4,2% των διανυκτερεύσεων) και
  6. η Ρωσία (4,3% των αφίξεων και 4,5% των διανυκτερεύσεων).

Στον ακόλουθο πίνακα φαίνονται οι χώρες προέλευσης των επισκεπτών της χώρας μας για τα έτη 2017 και 2018. Η καμπάνια μέσω digital marketing πρέπει να δαπανήσει το συνολικό διατιθέμενο ποσό βάσει των αναθεωρημένων στοιχείων για τη Μεσσηνία στα % αναλογίας επί το συνόλου.

Μια σύντομη ανασκόπηση του τουριστικού προϊόντος στη χώρα μας με όρους 2020

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάλυση της συμπεριφοράς των τουριστών και αυτό επιβεβαιώνεται από τις αυξημένες online αγορές και τις συστάσεις προς άλλους χρήστες.

Η οικοδόμηση ενός επιτυχημένου εμπορικού σήματος στον τουρισμό σημαίνει ότι κάθε προσφορά πρέπει να είναι μια μοναδική πρόταση αξίας βασισμένη στην εμπειρία του πελάτη. Οι τουρίστες πρέπει να γνωρίζουν με αξιόπιστες πηγές πώς θα βρουν την εμπειρία τους για να μειώσουν την αβεβαιότητα και να δημιουργήσουν κάποιες προσδοκίες για το τι πρόκειται να βρουν σε έναν προορισμό.Λόγω της αβεβαιότητας των τουριστικών υπηρεσιών, ο ταξιδιώτης θα πρέπει να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες για να λάβει τη σωστή απόφαση σχετικά με το ταξίδι του. Οι σύγχρονοι τουρίστες έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στις απόψεις άλλων ταξιδιωτών χρησιμοποιώντας τα Social Media παρά επίσημες συμβουλές μάρκετινγκ.Καθώς τα κοινωνικά μέσα γίνονται όλο και πιο εκφραστικά, οι καταναλωτές είναι σε θέση να επηρεάζουν όλο και περισσότερο τους άλλους καταναλωτές με τις δικές τους απόψεις και εμπειρίες. Ο ρόλος τους είναι να ενθαρρύνουν τους χρήστες και τους ταξιδιώτες να δημοσιεύουν και να μοιράζονται τις ταξιδιωτικές τους εμπειρίες, τις παρατηρήσεις τους και τις απόψεις τους, λειτουργώντας ως πηγή πληροφοριών για άλλους χρήστες.

Ειδικότερα, το Instagram & το Facebook έχουν μεγάλη επιρροή στις επιλογές των καταναλωτών παγκοσμίως, ιδίως στον τομέα των ταξιδιών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα το 76% των επισκεπτών στέλνει φωτογραφίες από τις διακοπές τους σε ένα κοινωνικό δίκτυο και το 40% τις αξιολογούν. Πάνω από το 90% των καταναλωτών από όλο τον κόσμο δηλώνουν ότι εμπιστεύονται συστάσεις από φίλους και το 48% όλων των ταξιδιωτών χρησιμοποιούν τα social media για να σχεδιάσουν τα μελλοντικά τους ταξίδια. Οι ψηφιακές τεχνολογίες συνέβαλαν σε θεμελιώδεις αλλαγές στην τουριστική βιομηχανία και καθόρισαν μια καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων ενός ταξιδιού, της συμπεριφοράς των τουριστών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους και των δραστηριοτήτων που επιλέγουν πριν και μετά την αποβίβαση (Activity Based Τουρισμός).

Παραδείγματα Activity Based Τουρισμού (κατάλληλα για την Καλαμάτα)

  1. Αλεξίπτωτο πλαγιάς
  2. Ποδηλασία στο παραλιακό μέτωπο
  3. Ορεινή ποδηλασία
  4. Αυτόνομες καταδύσεις
  5. Ιππασία σε ημιορεινό τοπίο
  6. Off-road διαδρομές με ATV
  7. Συγκομιδή ελαιοκάρπου & μελιού
  8. Συμμετοχή στην παρασκευή παραδοσιακών προϊόντων
  9. Συμμετοχή στην παρασκευή γαλακτοκομικών προϊόντων
  10. Εξορμήσεις φωτογραφίας
  11. Nature Yoga
  12. Ιστιοπλοΐα και θαλάσσια σπορ …η λίστα αυτή είναι μεγάλη (πολιτική βούληση χρειάζεται)

Εάν ένας τουρίστας διαμείνει 10 ημέρες στην πόλη τις Καλαμάτας θα παράγει τουλάχιστον 10 φωτογραφίες διαφημίσεις για την πόλη της Καλαμάτας. Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα ολοκληρωμένο activity based πακέτο για τον εν δυνάμει επισκέπτη της Καλαμάτας; Θα ρωτούσε κάποιος γιατί υπάρχει αλλού; Για να δούμε τι προσφέρεται στο Bansko της γειτονικής μας χώρας (Βουλγαρία) από Γαλλικές εταιρείες που επένδυσαν εκεί μέσα από την ταξιδιωτική πλατφόρμα travel 18-24 και το σχετικό τιμοκατάλογο…

Στην εποχή των Social Media o καλύτερος διαφημιστής είναι οι εμπειρίες του επισκέπτη. Ποιος οφείλει να σχεδιάσει συντεταγμένα την ενημέρωση των Πρεσβειών, των ταξιδιωτικών γραφείων, των ξενοδόχων, των ψηφιακών μέσων και των ιδιοκτητών καταλυμάτων για τις εμπειρίες που περιμένουν τους τουρίστες στην πόλη μας;

Digital Marketing σημαίνει

  1. Facebook pixel
  2. Google Ads
  3. SEO
  4. Καθημερινή προσέγγιση Πρεσβειών και Φορέων μέσω Mailchimp
  5. Mini-spots (<15 sec) μέσω Lumen5 και τοπικών λήψεων
  6. G Analytics

Υπάρχουν διάφορα εργαλεία για το Digital Marketing. Μια πολύ καλή εικόνα για τον τρόπο ταξινόμησης αυτών των εργαλείων έγινε από τον Brian Solis και τον Jesse Thomas, στο «Prism Conversation». Το σχήμα που βλέπετε είναι ένας «χάρτης για την ψηφιακή κοινωνική χωροθέτηση». Ο στόχος του χάρτη είναι να «παρατηρήσει, να αναλύσει και να παρουσιάσει τη δυναμική της αλληλεπίδρασης των χρηστών με βάση το έργο των δημιουργών μεταξύ πολλών αναδυόμενων και καθιερωμένων brand που επιδιώκουν να συμμετάσχουν στον κοινωνικό ιστό. Ο κοινωνικός χάρτης παρουσίασε μια οργανωμένη εικόνα των κοινωνικών δικτύων και των ψηφιακών κοινοτήτων που κατηγοριοποιούνται με βάση τη χρήση, την πρόθεση και τις δυνατότητες (Solis, 2013). Αρκεί να παρατηρήσουμε το παρακάτω γράφημα για να καταλάβουμε τη δύναμη του διαδικτύου στην συμπεριφορά του μέσου καταναλωτή σε προϊόντα τουρισμού πριν από 6 χρόνια. Η εικόνα του 2020 δε χωράει σε αυτή τη σελίδα.

Για να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα πρέπει σίγουρα να αντιλαμβανόμαστε πως λειτουργεί και πως εξελίσσεται η τεχνολογία σε επίπεδο καναλιών και εργαλείων στον κλάδο του τουρισμού. Το τουριστικό προϊόν έχει αλλάξει δομικά διεθνώς τα τελευταία 5 έτη.

Τοπόσημα

Ο Δήμος οφείλει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των σχετικών προγραμμάτων ΕΣΠΑ να δημιουργήσει την τοποστρατηγική ταυτότητα του Δήμου Καλαμάτας. Όταν ακούμε Λονδίνο σκεφτόμαστε το Big Ben, ομοίως για τα ζεύγη: Νέα Υόρκη / Άγαλμα της Ελευθερίας, Μιλάνο / Duomo, Παρίσι / Πύργος του Άιφελ, Αθήνα / Παρθενώνας, Θεσσαλονίκη / Λευκός Πύργος, Καλαμάτα / ……..?

Κάντε ένα πείραμα. Μπείτε στην Google και πατήστε τη λέξη: Rome. Στην ενότητα Εικόνες θα δείτε τις ακόλουθες εξαιρετικές φωτογραφίες και βελτιστοποίηση SEO με πρόσθετους συναφείς τίτλους. Προσέξτε ότι όλοι οι πρόσθετοι τίτλοι σας πουλάνε το τουριστικό προϊόν της Ρώμης (+ συμπληρωματικά προϊόντα 7 υπηρεσίες).

Κάντε το ίδιο τώρα και πατήστε στην Google: Kalamata. Θα δείτε τις ακόλουθες φωτογραφίες χωρίς βελτιστοποίηση SEO. Προσέξτε ότι οι τίτλοι δεν πουλάνε το τουριστικό προϊόν της Καλαμάτας και επαναλαμβάνονται. Ποιος πιστεύει ότι η εμφάνιση του τίτλου grecotel στην προτελευταία σειρά είναι τυχαία; Καλό είναι να γνωρίζουν οι υπεύθυνοι για το στρατηγικό σχεδιασμό του τουριστικού προϊόντος ότι η Google δεν πιστεύει στα τυχαία γεγονότα. Η Google πιστεύει στο χρήμα και στους αριθμούς.

Όταν ακούμε οποιαδήποτε γνωστή πόλη του κόσμου αδυνατούμε να αντιληφθούμε ότι είναι γνωστή για έναν μόνο λόγο. Ταυτίζουμε την πόλη με το Τοπόσημο. Δείτε πως προβάλουν οι Ιταλοί το κεντρικό τους τοπόσημο στη Ρώμη και τι προβάλουμε εμείς στην Καλαμάτα. Προσέξτε ποιο είναι το βασικό πρόβλημα του τουριστικού προϊόντος για την πόλη μας:

Στην Καλαμάτα δε χρειαζόμαστε ένα τοπόσημο, αλλά δύο. Ένα στην κεντρική πλατεία Καλαμάτας και ένα στο παραλιακό μέτωπο. Ο στόχος της επιτροπής τουρισμού πρέπει να είναι τουριστική περίοδος 12 μηνών για ξενοδοχεία και καταλύματα Airbnb.

Κάντε ένα δεύτερο πείραμα: Μπείτε στην skyscanner.net και αναζητήστε εισιτήρια από Λονδίνο για Ρώμη και μετά από Λονδίνο για Καλαμάτα, όχι την περίοδο των Χριστουγέννων (γιατί θα ήταν άδικη η σύγκριση) αλλά μια περίοδο χαμηλής ζήτησης, π.χ. 20 με 27 Μαρτίου 2020. Θα δείτε ότι, αφενός δεν υπάρχει απευθείας πτήση για Καλαμάτα, και αφετέρου η τιμή των αεροπορικών εισιτηρίων είναι 56 λίρες από Λονδίνο για Ρώμη και 389 λίρες από Λονδίνο για Καλαμάτα. Στις τιμές διαμονής, ωστόσο, είμαστε πιο ανταγωνιστικοί αλλά αυτό δεν προβάλλεται στην skyscanner σε αντίθεση με τη Ρώμη που αναφέρεται ρητά ότι το κόστος διαμονής ξεκινά από 92 λίρες (ποιος πιστεύει ότι αυτό είναι τυχαίο;).

Χρειαζόμαστε απευθείας πτήσεις προς την Καλαμάτα και τους 12 μήνες του χρόνου, αλλά δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμα το λόγο για να γίνει αυτό πράξη. Δε φταίνε οι αεροπορικές εταιρείες, οι πλατφόρμες διασύνδεσης πτήσεων/διαμονής και η φιλοξενία των Μεσσηνιακών καταλυμάτων. Ο Δήμος Καλαμάτας φταίει που δεν αναγνωρίζει τις αιτίες. Γιατί δεν αναγνωρίζει τις αιτίες ο Δήμος Καλαμάτας;

Τι προτείνεται

Διαγωνισμοί Branding

Μια ουσιαστική πρόταση στην επιτροπή τουρισμού είναι η διενέργεια δύο διαγωνισμών:

α) η πρώτη αφορά έναν διαγωνισμό φωτογραφίας για την επιλογή των 100 καλύτερων φωτογραφιών της Καλαμάτας για τη διοχέτευσή τους μέσω Digital Marketing και SEO βελτιστοποίησης στα online κανάλια διεθνώς.

β) η δεύτερη σχετίζεται με έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με online και ανοιχτή αξιολόγηση των προτάσεων από τους Δημότες της Καλαμάτας – σε δεύτερο στάδιο τελική εισήγηση προτάσεων προς το ΔΣ Καλαμάτας και την Οικονομική Επιτροπή από επιτροπή εμπειρογνωμόνων Αρχιτεκτόνων – Πολιτικών Μηχανικών.

Σχετικά με τα καταλύματα βραχυχρόνιων ενοικιάσεων πρέπει να αναγνωρίσουμε που είναι χωροθετημένο το δυνατό μας χαρτί στο Δήμο Καλαμάτας. Που είναι η καλύτερη περιοχή για να κάνει διακοπές ένας τουρίστας που θα επιλέξει αφενός την βραχυχρόνια μίσθωση και αφετέρου τις διακοπές all-inclusive; Είναι οι περιοχές του παραλιακού μετώπου στο σύνολό τους.

Η περιοχή της δυτικής παραλίας για τις νέες μεγάλες επενδύσεις all-inclusive και η περιοχή από την Ανάσταση έως τη περιοχή της Μικρής Μαντίνειας για τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις. Ο κεντρικός πυλώνας της ζώνης αυτής είναι η περιοχή της Βέργας η οποία διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για activity based τουρισμόμε εξαίρεση τις προεκλογικές δεσμεύσεις & εξαγγελίες του κ. Βασιλόπουλου και του κ. Μπάκα. Οι δημότες της Βέργας μέσω επανειλημμένων εισηγήσεων συνεχίζουν να αναμένουν τα εξής όσον αφορά τη διεύρυνση των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων:

Α) οριστική λύση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ), ώστε οι ιδιοκτήτες να είναι σε θέση να ανοικοδομήσουν νέα καταλύματα βασισμένα στα νέα ενεργειακά πρότυπα (δεν υπάρχουν πλατείες, δεν υπάρχουν παιδικές χαρές, δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης και αγνοείται το μετεκλογικό ενδιαφέρον του νυν δημάρχου κ. Βασιλόπουλου και του αντιδημάρχου κ. Μπάκα),

Β) αθλητικές εγκαταστάσεις (αθλητικές εγκαταστάσεις δεν είναι αφαιρώ τον χρησιμοποιημένο τάπητα – που πρέπει να αλλαχθεί γιατί είναι πλέον ακατάλληλος – από το γήπεδο «Π.Μπαχράμης» και τον βάζω στο 5×5 του πάρκου του Αλμυρού για να μην ακούω παράπονα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο). Η Βέργα δεν είναι περιοχή Β΄ διαλογής.

Γ) ο ποδηλατόδρομος πρέπει να ξεκινάει από το λιμάνι της Καλαμάτας και να φτάνει έως το πάρκο του Αλμυρού (που θα κάνει ποδήλατο ο τουρίστας των καταλυμάτων, μέσα στη Ναβαρίνου και στο πεζοδρόμιο;),

Δ) θέσεις πάρκινγκ στο πάρκο του Αλμυρού σε συνεννόηση με το Δασαρχείο (είναι τόσο δύσκολο να γίνει αντιληπτό ότι δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης στην περιοχή που γεννά πλούτο για το Δήμο Καλαμάτας;)

Ε) θέσεις πάρκινγκ στους καθέτους άξονες στα σπίτια των κατοίκων που παρέχονται προς ενοικίαση (που θα παρκάρουν οι τουρίστες; αν προχωρήσει το ΓΠΣ αυτό θα λυθεί),

ΣΤ) νέα χάραξη στο δρόμο της Μάνης και συνένωση με την διάνοιξη της Κρήτης με δημιουργία κυκλικής κυκλοφορίας για την αιμοδότηση του συνόλου του οικισμού της Βέργας (απόρριψη του σχεδίου για ορεινή περιφερειακή χάραξη), ο οποίος θα προσδώσει έντονα στοιχεία τουριστικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για την αύξηση των βραχυχρόνιων και μεσοπρόθεσμων ενοικιάσεων.

Ζ) επαρκής αστυνόμευση της περιοχής (ο διευθυντής της αστυνομικής διεύθυνσης Μεσσηνίας οφείλει να διασφαλίσει την επαρκή παρουσία ομάδων αστυνόμευσης στην περιοχή της Βέργας και της Μικρής Μαντίνειας για την αποτροπή των συνεχιζόμενων περιστατικών που καταγράφει το αστυνομικό δελτίο το τελευταίο διάστημα).

Κλείνοντας, η διοικούσα δημοτική αρχή οφείλει να εξετάσει με σοβαρότητα τα ακόλουθα:

  • Ποιος θα κάνει την αξιολόγηση της εταιρείας που θα αναλάβει την απαραίτητη καμπάνια Digital Marketing για τη διεθνή προβολή του τουριστικού προϊόντος της πόλης μας;
  • Ποιος θα αξιολογήσει τις ανάγκες των ξενοδόχων και των ιδιοκτητών καταλυμάτων τύπου Airbnb μέσω δευτερογενών και  πρωτογενών σταθμισμένων ερευνών;
  • Ποιος είναι σε θέση να αξιολογήσει τα χαρακτηριστικά των αρχιτεκτονικών μελετών και τον βαθμό επικοινωνιακής απορρόφησης της τουριστικής μας προβολής;
  • Μόνο μια λέξη μπορεί να γεμίσει την τσέπη του Δημότη της Καλαμάτας – λέγεται ΓΝΩΣΗ.

Χειλάς Θ. Παναγιώτης (www.cheilas.gr)
Δημοτικός Σύμβουλος Καλαμάτας
Τακτικό Μέλος Επιτροπής Τουρισμού

p.s. επιπρόσθετα εκτός από την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος η περιοχή της Βέργας χρειάζεται καινούργιο κτίριο για το δημοτικό σχολείο & το νηπιαγωγείο (το σχολείο της Βέργας είναι το πιο παλιό δημοτικό σχολικό κτίριο του Δήμου Καλαμάτας). Υπάρχει πρόβλεψή για ανοικοδόμηση καινούργιου κτιρίου στο νέο ΓΠΣ και η διοικούσα δημοτική αρχή οφείλει να ξεκινήσει την υλοποίηση, γιατί σε λίγους μήνες θα έρθει ξανά στη Βέργα να ζητήσει ψήφο εμπιστοσύνης και θα είμαι και εγώ εκεί μαζί με την παραπάνω λίστα.

μοιραστειτε το:

Comments are closed.