Ερώτηση για το Πάτρα – Τσακώνα και Καλαμάτα – Ριζόμυλος

0
ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΤΟΥ ΜέΡΑ25 ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΠΑΚΑΔΗΜΑ

Ερώτηση για τους οδικούς άξονες της Πελοποννήσου Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα και Καλαμάτα – Ριζόμυλος υπέβαλε στη Βουλή, προς τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλή η βουλευτής του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα.

«Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα δημοπρατημένα τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα –Πύργος –Καλό νερό –Τσακώνα;» ερωτά η βουλευτής και προσθέτει: «Μετά την λανθασμένη απόφαση της κυβέρνησης Σαμαρά το 2013 όπου με το περίφημο τότε restart εξαίρεσε το τμήμα Πύργος Καλό Νερό από την Ολυμπία Οδό, ποια είναι η εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμά υλοποίησης του συγκεκριμένου τμήματος;».

Υπάρχει εναλλακτική μελέτη για το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος με διαφορετική χάραξη (νότια – παραλιακή);

Η κα Μπακαδήμα ερωτά ακόμη αν «υπάρχει εναλλακτική μελέτη για το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος με διαφορετική χάραξη (νότια – παραλιακή)».

ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΚΑΔΗΜΑ

Τα κυριότερα σημεία της ερώτησης της βουλευτού του ΜέΡΑ25 έουν ως εξής:

Στα 55 εκ. ευρώ υπολογίζεται η δαπάνη για την κατασκευή του έργου βελτίωσης και αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος, μήκους 16,4 χλμ., σύμφωνα με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που κατατέθηκε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Να υπενθυμίσουμε ότι για την υλοποίηση του οδικού άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη στη διαδικασία που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Υποδομών, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι 5 από τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της χώρας.

Σύμφωνα με τα βασικότερα σημεία της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων:

Η παρούσα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αφορά την πραγματοποίηση εργασιών βελτίωσης και τη λειτουργία του υφιστάμενου οδικού δικτύου της εθνικής οδού στο τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος, συνολικού μήκους περίπου 16,4 χλμ. Η αρχή του έργου βρίσκεται σε υφιστάμενο ισόπεδο κόμβο στην περιοχή της εξόδου από την πόλη της Καλαμάτας (συμβολή των οδών Αθηνών και Ηρώων Πολυτεχνείου – κόμβος Ζαφείρη στο Ασπρόχωμα) και το τέλος του συνδέεται με την εγκεκριμένη μελέτη του επόμενου οδικού τμήματος Ριζόμυλος – Πύλος (300 μέτρα νότια του οικισμού της Βελίκας και 1,3 χλμ. νοτιοανατολικά του οικισμού του Ριζόμυλου).

Το συγκεκριμένο οδικό έργο 16.375 μέτρων, χωρίζεται σε 4 υποτμήματα:

  1. Υποτμήμα Ι (Καλαμάτα – Ασπρόχωμα):
    α) Καλαμάτα – ΄Αρις ποταμός: 853 μέτρα, πλάτος 7 μέτρα, 2 λωρίδες αστικού τύπου με πεζοδρόμια, ταχύτητα 50 χιλιόμετρα.
    β) Άρις ποταμός – Ασπρόχωμα: 1.693 μέτρα, πλάτος 7,5 μέτρα, 2 λωρίδες, ταχύτητα 70 χιλιόμετρα.
  2. Υποτμήμα ΙΙ (Ασπρόχωμα – είσοδος Μεσσήνης):
    Δεξιός κλάδος αρτηρίας: 2.755 μέτρα, πλάτος 8,2 μέτρα, κλάδος μονής κατεύθυνσης (δίιχνος με Λωρίδα Πολλαπλών Χρήσεων), ταχύτητα 80 χιλιόμετρα.
    Αριστερός κλάδος αρτηρίας: 2.885 μέτρα (νέα οδός), πλάτος 8,2 μέτρα, κλάδος μονής κατεύθυνσης (δίιχνος με Λωρίδα Πολλαπλών Χρήσεων), 80 χιλιόμετρα.
  3. Υποτμήμα ΙΙΙ (παράκαμψη Μεσσήνης): 4.003 μέτρα, πλάτος 17 μέτρα, διαχωρισμένη κυκλοφορία (2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα), ταχύτητα 80 χιλιόμετρα.
  4. Υποτμήμα ΙV (έξοδος Μεσσήνης – Βελίκα): 6.941 μέτρα, πλάτος 17 μέτρα, διαχωρισμένη κυκλοφορία (2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα), ταχύτητα 80 χιλιόμετρα.

Ο δρόμος διέρχεται 200 μέτρα νότια της Μεσσήνης, 100 μέτρα βόρεια της Ανάληψης και 300 μέτρα νότια της Βελίκας.

Το έργο περιλαμβάνει 4 γεφυρώσεις ποταμών και ρεμάτων, τα οποία διασταυρώνονται με την αρτηρία. Είναι στον Πάμισο 160 μέτρα, στα ρέματα Μουρτιάς 25 μέτρα, Τυφλού 40 μέτρα και στο χείμαρρο Βελίκας 65 μέτρα.

Προβλέπονται 12 κυκλικοί κόμβοι:
Καλαμάτας στου Ζαφείρη, μετά από 900 μέτρα στον ποταμό Αρι,
μετά από 1,7 χιλιόμετρα στο Ασπρόχωμα (στο ύψος της κεραμοποιίας Αναγνωσταρά),
μετά από 1,5 χλμ. του “Μορέα”, μετά από 300 μέτρα του αεροδρομίου,
3 στη Μεσσήνη (μετά από 900 μέτρα, μετά από 2,5 χλμ. ο δεύτερος και μετά από 1,6 χλμ. ο τρίτος), μετά από 2,3 χλμ. στην Ανάληψη, μετά από 900 μέτρα στη Μάδαινα (ισόπεδη σύνδεση), μετά από 200 μέτρα στο Δρακονέρι και μετά από 1,5 χλμ. στον Άγιο Αυγουστίνο.

Προβλέπονται 6 κάτω διαβάσεις, 27 μέτρα αυτή στον Άγιο Νικόλαο Μεσσήνης και 22 μέτρα οι υπόλοιπες από τη Μεσσήνη και πέρα.

Για την αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου και την πρόσβαση στις παρόδιες ιδιοκτησίες, προβλέπονται άνω και κάτω διαβάσεις, καθώς και κάθετοι και παράπλευροι δρόμοι. Οι 21 παράπλευροι δρόμοι είναι συνολικού μήκους 19.391 μέτρων.

Η αναβαθμιζόμενη οδός ανήκει στο δευτερεύον εθνικό οδικό δίκτυο και αποτελεί συνέχεια του έργου παραχώρησης του “Μορέα”, συνδέοντας τον αυτοκινητόδρομο με τη νοτιοδυτική Μεσσηνία κι εξυπηρετώντας έτσι την προσπέλαση Μεσσήνης, Κορώνης, Πύλου, Μεθώνης και λοιπών περιοχών. Το τέλος της υπό μελέτης αρτηρίας συνδέεται με το οδικό τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος.

Για την κατασκευή του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, του πιο σημαντικού έργου της Μεσσηνίας, έχουν δείξει ενδιαφέρον οι 5 από τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της χώρας.

Συγκεκριμένα, στον διεθνή διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών, στις αρχές Ιουλίου του 2019, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προσφορές κατέθεσαν οι:

  1. ΑΒΑΞ Ανώνυμη Εταιρεία – Εργοληπτική – Τουριστική – Εμπορική – Βιομηχανική – Οικοδομικών Υλικών και Μηχανημάτων (διακριτικός τίτλος ΑΒΑΞ Α.Ε.).
  2. ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε.
  3. ΙΝΤΡΑΚΟΜ Κατασκευές Ανώνυμη Εταιρεία Τεχνικών Έργων και Μεταλλικών Κατασκευών.
  4. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών, Ακινήτων και Κατασκευών (και διακριτικό τίτλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.).
  5. Ένωση Προσώπων ACCIONA Concesiones – Μυτιληναίος.

Και οι 5 προσφορές έγιναν αποδεκτές από το υπουργείο και συνεχίζουν στην επόμενη φάση του έργου.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο πλήρης τίτλος του έργου είναι “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, με ΣΔΙΤ”, με εκτιμώμενη αξία 312,23 εκ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ).

Η σύμβαση με τον ανάδοχο, σύμφωνα με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής στις 29 Μαρτίου 2019, αναμένεται να έχει διάρκεια 30 χρόνια: 4 χρόνια η κατασκευή για όλο το δρόμο μέχρι τη Μεθώνη και 26 χρόνια η συντήρηση

Η μεγάλη καθυστέρηση της ολοκλήρωσης των αυτοκινητόδρομων των οδικών αξόνων Πάτρα –Πύργος –Καλό νερό –Τσακώνα και Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη  αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και στην ενίσχυση της τοπικής της οικονομίας κάτι το οποίο ενισχύεται από την δυσμενή οικονομική περίοδο που διέρχεται η χώρα μας.

Η ολοκλήρωση των 2 συγκεκριμένων αξόνων αποτελούν χρόνιο αίτημα των Πελοποννησίων πολιτών  με δεδομένο ότι η κατασκευή τους θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για την ανάδειξη του πρωτογενούς τομέα παράλληλα και του Τουριστικού προϊόντος. Οι παλινωδίες των προηγούμενων κυβερνήσεων και η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου  οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις οι οποίες όπως ήταν αναμενόμενο προκαλούν την οργή και το θυμό των φορέων και των κατοίκων της περιοχής.

Επισημαίνω ότι ο συγκεκριμένος άξονας έχει χαρακτηριστεί από τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και των Επιμελητηρίων Αχαΐας, Ηλείας και  Μεσσηνίας, ως δρόμος του «Θανάτου» εφόσον έχει βαφτεί με το αίμα 200 νεκρών  συνανθρώπων μας τα τελευταία 10 χρόνια ενώ οι τραυματίες έχουν ξεπεράσει τις 4000. Ενδεικτικά σας αναφέρω την δυναμική  κινητοποίηση  όλων των φορέων και των κατοίκων τις περιοχής στις 26 Φεβρουαρίου 2020 με βασικό αίτημα  «όχι άλλους θανάτους – όχι άλλα θύματα – όχι άλλο αίμα».

Σε ότι αφορά τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη η ολοκλήρωση του οποίου θα δώσει υπεραξία σε περιοχές της Μεσσηνίας όπου διαθέτουν ιδιαιτέρως υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν.

Κατόπιν όλων των παραπάνω,

Ερωτάται ο κ Υπουργός:

  1. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τα δημοπρατημένα τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα –Πύργος –Καλό νερό –Τσακώνα;
  2. Μετά την λανθασμένη απόφαση της κυβέρνησης Σαμαρά το 2013 όπου με το περίφημο τότε restart εξαίρεσε το τμήμα Πύργος Καλό Νερό από την Ολυμπία Οδό, ποια είναι η εξέλιξη και το χρονοδιάγραμμά υλοποίησης του συγκεκριμένου τμήματος;
  3. Ποια η πηγή χρηματοδότησης του; Ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του τμήματος Καλού Νερό –  Τσακώνα όπου είναι η φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού και αποτελεί επιτακτική ανάγκη η ολοκλήρωση του με δεδομένο ότι  μόνο με αυτό τον τρόπο το έργο αποκτά εμβληματικό χαρακτήρα και καλύπτει τις προϋποθέσεις του διευρωπαϊκού δικτύου;
  4. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της Β’ φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας με ΣΔΙΤ και ανταγωνιστικό διάλογο;
  5. Υπάρχει εναλλακτική μελέτη για το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος με διαφορετική χάραξη (νότια – παραλιακή);
  6. Ποιο είναι το συνολικό ποσό που έχει προϋπολογιστεί για την  κατασκευή ολόκληρου του οδικού άξονα και ποιο το ποσό με το οποίο θα συμμετέχει ο τελικός ανάδοχος;
  7. Στην περίπτωση που δεν υπάρξει ουδεμία μεταβολή στην υφιστάμενη μελέτη, υπάρχει σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχει θέσει το Δ.Σ Καλαμάτας για την ανάδειξη της δυτικής πλευράς της πόλης καθώς και τα προβλήματα προσβασιμότητα σε αρκετές περιοχές του Δήμου Μεσσήνης έτσι όπως καταγράφηκαν από το αντίστοιχό Δημοτικό Συμβούλιο;
  • Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο της ερώτησης της κας Μπακαδήμα.
μοιραστειτε το:

Comments are closed.