Τα εγκαίνια του περιμετρικού και οι «ηλίθιοι»

0

Την Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2016, ο Πρωθυπουργός εγκαινίαζε το τελευταίο τμήμα του Περιφερειακού της Καλαμάτας, παραδίδοντας και επισήμως πλέον, τον συνολικού μήκους 205 χλμ. αυτοκινητόδρομο «Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη».

Πρόκειται για το πρώτο από τα οδικά έργα με Σύμβαση Παραχώρησης (ΣΔΙΤ) που ολοκληρώνεται και το οποίο -σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση (Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου) του “Μωρέα”- «κατασκευάστηκε αποκλειστικά από ελληνικές τεχνικές εταιρείες (κοινοπραξία ΜΟΡΕΑΣ με μετόχους τις ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, J&P ΑΒΑΞ ΑΕ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ». Μάλιστα στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται ότι «οι ίδιες εταιρείες συνεισέφεραν 122 εκ. ευρώ στην κατασκευή του».

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών, το έργο κόστισε 1.060.000.000 ευρώ (850 εκ. ευρώ προέβλεπε η αρχική σύμβαση). Ο “Μορέας”, όπως ομολογεί ο ίδιος στην ανακοίνωσή του, χρηματοδότησε το έργο με 122 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που η επιδότηση λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου από το ελληνικό Δημόσιο ανέρχεται σε 199 εκ. ευρώ(!).

  • Διαβάστε εδώ οικονομικά στοιχεία που έχουν σχέση με το έργο

Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε το Μάρτιο του 2008 με χρονικό ορίζοντα παράδοσης τα 4,5 χρόνια, αλλά ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του 2016, 8,5 χρόνια μετά, καθώς πέραν των άλλων καθυστερήσεων, είχε σταματήσει για 2,5 χρόνια (φθινόπωρο 2013 – αρχές 2016).

Αυτή είναι η αλήθεια, όπως αλήθεια είναι ότι το έργο αντιμετώπισε προβλήματα, κινδύνους  επιβολής μεγάλων προστίμων και καταβολής υπέρογκων αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους, τα οποία, εν πολλοίς, λύθηκαν με την αναθεωρημένη σύμβαση.

Αυτή είναι η αλήθεια, την οποία είπε ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης την Παρασκευή (23 Δεκεμβρίου 2016), στα εγκαίνια του Περιμετρικού, στην Καλαμάτα: «Το Φεβρουάριο του 2015 τα μεγάλα έργα της χώρας ήταν σταματημένα, τελματωμένα, με πλήθος προβλημάτων, με μεγάλες εκκρεμότητες στις απαλλοτριώσεις, στις αρχαιολογικές εργασίες, σε πλήθος τεχνικών ζητημάτων. Επιπροσθέτως είχε κι ένα ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα: Είχε σταματήσει η χρηματοδότησή του από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις ιδιωτικές Τράπεζες που τον χρηματοδοτούσαν.

Η πρόβλεψη για τα έργα παραχώρησης ήταν μία: Δεν προλαβαίνουμε. Οι συνέπειες θα ήταν καταστροφικές. Θα χρειαζόμασταν πάνω από ένα μνημόνιο, για να επιστρέψουμε τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πολλά ακόμη σε ρήτρες…».

Στην ίδια εκδήλωση ο Πρωθυπουργός σημείωνε: «Το 2013 όμως, σταμάτησαν. Εμείς τα βρήκαμε σταματημένα και όχι μόνο τα βρήκαμε σταματημένα, αλλά βρεθήκαμε μπροστά στο φάσμα του να πληρώσουμε μεγάλα πρόστιμα, διότι αυτά τα έργα αν δεν επανεκκινούντο, αν δεν τελείωναν μέχρι τον Μάρτιο του 2017, σε λίγες ημέρες από τώρα, το Ελληνικό Δημόσιο γι’ αυτό μόνο εδώ το έργο, θα πλήρωνε 504 εκατ. ευρώ».

Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε δε ότι «…με την αναθεωρημένη σύμβαση, το Ελληνικό Δημόσιο εξοικονόμησε συνολικά αποζημιώσεις ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, διασφαλίζοντας την ολοκλήρωση του έργου…» και ακόμη πως «… οι διεκδικήσεις παραχωρησιούχων και εργοληπτών και η διαπραγμάτευση που είχαμε μαζί τους τον τελευταίο καιρό, μας έδωσε τη δυνατότητα το ελληνικό δημόσιο να έχει ένα όφελος μεγαλύτερο των 700 εκατ. ευρώ…».

Η αλήθεια, λοιπόν, είναι ότι για δυόμισι χρόνια, από το φθινόπωρο του 2013 έως τις αρχές του 2016, τα έργα είχαν σταματήσει. Κι αυτό, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Επίσης, όσο και αν κανείς μπορεί να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει με τους αριθμούς που ανέφεραν ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Υποδομών , δεν μπορεί να αμφισβητήσει τους κινδύνους επιβολής προστίμων και καταβολής υπέρογκων αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους, που αντιμετωπίστηκαν με την αναθεωρημένη σύμβαση.

Αυτή είναι η αλήθεια, την οποία η «Νέα Δημοκρατία» και κάποιοι ακόμα προσπαθούν να «σκεπάσουν», αναζητώντας δήθεν την πατρότητα του έργου, την οποία άλλωστε δεν διεκδίκησε ο Αλ. Τσίπρας και η Κυβέρνηση.

Αντίθετα, ο πρώην Πρωθυπουργός και βουλευτής Μεσσηνίας, Αντ. Σαμαράς, την ώρα των εγκαινίων του περιμετρικού από τον Πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα, για να δηλώσει την παρουσία του στο έργο, σε έναν από τους πολλούς λογαριασμούς του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (στο λογαριασμό που διατηρεί στο FB ως Αντώνης Κ. Σαμαράς) , ανάρτησε φωτογραφίες με επισκέψεις του στη γέφυρα του Νέδοντα, με τη σημείωση «Επιβλέποντας τα έργα του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου της Καλαμάτας από το 2011 και μετά!!!»

Για την ιστορία ο κ. Σαμαράς διετέλεσε Πρωθυπουργός της Ελλάδας από τις 20 Ιουνίου 2012 έως τις 26 Ιανουαρίου 2015. Που σημαίνει ένα χρόνο και κάτι μετά την ανάληψη της Πρωθυπουργίας, τα έργα σταμάτησαν!

Το γεγονός αυτό άλλωστε το επιβεβαιώνει στην τελευταία ανακοίνωσή του (24.12.2016) -τη δεύτερη σε διάστημα 30 ημερών-  ο τ. βουλευτής Μεσσηνίας Γιάννης Λαμπρόπουλος, ο οποίος αν και τα… ψέλνει στον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση, διεκδικώντας για το κόμμα του την πατρότητα του έργου, αναφέρει: «Στο τέλος του 2013 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ζήτησε την τροποποίηση της Σύμβασης, η οποία, τροποποιημένη πλέον, πήγε για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπου καθυστέρησε όλο το 2014, με επακόλουθο οι εργασίες να εκτελούνται με πολύ αργούς ρυθμούς».

Ο βουλευτής Σερρών της Νέας Δημοκρατίας,, κ. Κώστας Καραμανλής, τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, με ανακοίνωσή του έσπευσε να επικρίνει τον Πρωθυπουργό γιατί όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του «ο κ. Τσίπρας κόβει κορδέλες για έργα που άλλοι σχεδίασαν, άλλοι δημοπράτησαν και άλλοι προώθησαν». Και δεν είναι ο μόνος, καθώς κι άλλοι τα ίδια φωνασκούν, λες και όλα αυτά τα χρόνια, όλοι όσοι βρίσκονταν στην Κυβέρνηση, αρνούνταν να πιάσουν στα χέρια τους ψαλίδι εγκαινίων, λες και έπρατταν εντελώς διαφορετικά.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ακόμα «στον ΣΥΡΙΖΑ ότι τα δημόσια έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν υπουργό, σε κανένα κόμμα. Ανήκουν στους πολίτες».

Τον είχε προλάβει όμως ο Πρωθυπουργός, στα εγκαίνια του Περιμετρικού της Καλαμάτας, ο οποίος στην ομιλία του σημείωσε: «…όταν τελειώσει αυτή η εκδήλωση, κάποιοι είναι έτοιμοι να βγουν και να διεκδικήσουν την πατρότητα των έργων αυτών, των μεγάλων έργων. Εγώ θα συμφωνήσω με αυτό που είπε ο υπουργός υποδομών. Πρώτα και κύρια τα έργα αυτά δεν έχουν πατρότητα, διότι ανήκουν στον ελληνικό λαό. Γίνονται με χρήματα του ελληνικού λαού κι εκεί ακριβώς ανήκουν κι εκεί σήμερα το αποδίδουμε».

Τελικά βρέθηκε ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παν. Νίκας, να πει για τον περιμετρικό το αυτονόητο, κόντρα σε όλα όσα οι… εξεγερμένοι «Νεοδημοκράτες» και όχι μόνο, έσουρναν στον Πρωθυπουργό, γιατί εγκαινίαζε το δρόμο: «Είναι ένα έργο το οποίο ανήκει στο λαό, χρηματοδοτήθηκε από το λαό και βεβαίως όλοι έχουν ένα μερίδιο σε αυτή τη μεγάλη επιτυχία και τους τιμούμε όλους. Σε κάθε περίπτωση ας αφήσουμε στην άκρη τη γκρίνια και τη μιζέρια. Είναι ένα μεγάλο έργο που φτιάχτηκε από το λαό, ανήκει στο λαό και αλλεπάλληλες κυβερνήσεις εργάστηκαν γι’ αυτό».

Μα καλά, πόσο ηλιθίους μας νομίζουν, εκείνοι (όσοι) που θεωρούν ότι κόβοντας κορδέλες οικειοποιούνται το όποιο έργο; Όποιοι το πιστεύουν αυτό.

Και ακόμη, πόσο ηλίθιους μας θεωρούν, όσοι νομίζουν ότι εμείς, ο Λαός, αποδίδει την πατρότητα του όποιου έργου σε εκείνον που κόβει την κορδέλα των εγκαινίων;

Και οι δύο κατηγορίες θα πρέπει να προβληματιστούν. Είναι αυτοί που οδηγούν τους πολίτες στην απαξίωση της πολιτικής.

Στο κάτω κάτω, όλοι γνωρίζουμε, ανεξάρτητα από το ποίος ξεκινά ή εγκαινιάζει τα έργα, ότι αυτά, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, κατασκευάζονται με τα λεφτά των φορολογουμένων, του ελληνικού λαού και πολλές φορές από το υστέρημά του.

Γ. Ξ.

μοιραστειτε το:

Comments are closed.