Εθνική Στρατηγική για την Οδική Ασφάλεια: Ένα βήμα εμπρός, δύο βήματα πίσω

0

Η ανασυγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ) από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον Μάρτιο του 2018 αναμφισβήτητα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα.

Το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας αποτελούμενο από 37 τακτικά μέλη αποτελεί το θεσμικό όργανο επικοινωνίας και διαβούλευσης μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων και των εμπλεκόμενων επιστημονικών και κοινωνικών εταίρων σε θέματα που αφορούν στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας και περιλαμβάνει εκπροσώπους από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργεία, Σώματα ασφαλείας, Επιστημονικούς φορείς, Ομοσπονδίες, ΜΚΟ κ.α.)

Παρά τις όποιες “ενστάσεις” για το κατά πόσο ένα τόσο μεγάλο όργανο μπορεί να είναι παραγωγικό, το ΕΣΟΑ συνεδρίασε με μεγάλη συμμετοχή των μελών του 3 φορές από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 2018 αποδεικνύοντας την έμπρακτη “εθελοντική” υποστήριξη όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη νέα αυτή προσπάθεια.

Ωστόσο από την τρίτη συνεδρίαση του ΕΣΟΑ (11 Ιουλίου 2018) έως σήμερα δεν υπάρχει καμία πρόοδος, συνεδρίαση ή όποια ενημέρωση για την πορεία του ΕΣΟΑ.

Τι μεσολάβησε;

Η υπουργοποίηση της προέδρου του ΕΣΟΑ στον ανασχηματισμό του Αυγούστου ως Υφυπουργού Εσωτερικών πιθανότατα αποτελεί την κύρια αιτία η οποία οδήγησε στην αδρανοποίηση του Συμβουλίου αποδεικνύοντας με τον πλέον καταφανέστατο τρόπο ότι το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα συνεχίζει να αντιμετωπίζεται χωρίς το απαιτούμενο ειδικό βάρος.

Την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα κατέγραψε σημαντική μείωση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα κατά 52%, ενώ τα οδικά ατυχήματα μειώθηκαν κατά 29%. Αυτή η εντυπωσιακή μείωση μπορεί να αποδοθεί στην συνδυαστική επίδραση: α) των πιο συστηματικών πρωτοβουλιών από πλευράς των Αρχών (εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, κατασκευή και αναβάθμιση 2.100 χλμ αυτοκινητόδρομων, σχέδια αστικής κινητικότητας) και β) της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, που έφερε νέα κυκλοφοριακά δεδομένα (λιγότερα οχηματοχιλιόμετρα)

Παρόλα αυτά, η Ελλάδα καταλαμβάνει σταθερά μία από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη των 28 και ο αριθμός των 739 νεκρών και 12.891 βαριά και ελαφριά τραυματιών του 2017 δεν μπορεί να είναι αποδεκτός, αναδεικνύοντας το μέγεθος του προβλήματος.

Ανάμεσα στις κύριες δράσεις που ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, λειτουργώντας ως σύμβουλος της Πολιτείας, θέτει για τη βελτίωση της Οδικής ασφάλειας (Δημιουργία μίας Κεντρικής Αρχής Οδικής Ασφάλειας, Εντατικοποίηση της αστυνόμευσης, Συστηματική παρακολούθηση της εφαρμογής των δράσεων, Σχεδιασμός και εφαρμογή ολοκληρωμένης πολιτικής προώθησης της ασφαλούς οδηγικής συμπεριφοράς) η λειτουργία του ΕΣΟΑ αποτελεί μια πολύ σημαντική παρακαταθήκη.

Δεδομένου ότι η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα σε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας είναι επιτακτική ανάγκη η άμεση επαναδραστηριοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και η χάραξη στρατηγικής για την προώθηση της οδικής ασφάλειας που θα βασίζεται στον συνδυασμό των προτεινόμενων μέτρων κι όχι στην αποσπασματική εφαρμογή τους.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων θα συνεχίσει ακόμα εντονότερα να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες επιστημονικής τεκμηρίωσης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης Πολιτείας και πολιτών και θα ενεργοποιήσουν όλες τις δυνάμεις τους για την προώθηση των προτεινόμενων δράσεων με την ελπίδα ότι η ανθρώπινες ζωές που χάνονται στους δρόμους θα καταστούν, κάποια στιγμή, προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας.

Παναγιώτης Παπαντωνίου

Διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός – Γενικός Γραμματέας ΣΕΣ – Μέλος Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας

μοιραστειτε το:

Comments are closed.